YOUTH OE THE FUTURE FAMILY..NEVER HIDE
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
YOUTH OE THE FUTURE FAMILY..NEVER HIDE

اسرة شباب المستقبل الجامعى

الرئيسيةالرئيسية  البوابةالبوابة  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخول  

حالة فقــــــر .. متفوتهاش !!

كاتب الموضوعرسالة
BUSHIDO

BUSHIDO

المساهمات : 98

حالة فقــــــر .. متفوتهاش !! Empty
مُساهمةموضوع: حالة فقــــــر .. متفوتهاش !!   حالة فقــــــر .. متفوتهاش !! Emptyالثلاثاء سبتمبر 23, 2008 5:44 pm

حالة فقر

كان الباشمهندس فهيم في مكتبه بغرفة المعيدين يقلب في ورق أعمال السنة ، يعطي الدرجات عشوائيا ويخصم بسبب أو بدون ،المهم أنه وكما علمه أساتذته يجب أن يكون توزيع الدرجات على شكل الجرس بتاع جاوس ، وفجأة دخل عليه رجل أجنبي .
الأجنبي : Hello .
فهيم : أهلا بالسياح Welcome to Egypt .
الأجنبي (بقرف) : I am working in Egypt since 1990 !
فهيم : بقولك ايه أنا ضعيف في الإنجليزي ، حضرتك عايز ايه؟
الأجنبي : I want to talk to you .
فهيم : أنا مش فاهم برضه .
الأجنبي : Please talk in English .
فهيم : Ana Mesh Fahem Enta 3aez eih ?
الأجنبي : I want to talk to an engineer in English
فهيم : بص بقا ، أنا حاجيبلك واحد يكلمك علشان انت بتستخدم مصطلحات أنا مش فاهمها . انت يا ابني ، روح انده للباشمهندس علام .
طالب : هو فين ؟
فهيم : دور عليه ، أكيد بيتسكع في معمل هنا أو هناك .
* * *
في المعمل كان الباشمهندس علام بيقول للطلبة : هي دي التجربة وده الورق بتاعها ، عايزكم تفهموها كويس علشان أنا حاسألكم فيها.
طالبة : يعني حضرتك مش حاتشرحها لنا ؟
علام : أشرحها لكم ؟ ايه الكسل اللي انتوا فيه ده ؟ انتوا فاكرين أني بقيت علام كده بالساهل ، لازم تتعبوا شوية.
طالبة : بس حضرتك بتاخد مرتب علشان تعلمنا ؟
علام : مرتب ايه يا شاطرة ؟ انتي عارفة أنا باخد كام أصلا ؟ انتي لو تعرفي مرتبي كنتي تطلعي من جيبك وتديلي .
طالبة : طيب ما هو ده اللي أنا باعمله في الدرس !
علام : بتقولي ايه ؟
وكان الطالب الذي ارسله فهيم قد وصل فقال لعلام : يا باشمهندس ، الباشمهندس فهيم عايز حضرتك .
علام : أكيد الطلبة أحرجوه بسؤال ، أنا قلت له كام مرة يتهرب منهم لكن ما فيش فايدة ، أنا رايح أشوفه وراجع لكم على طول ، افهموا التجربة كويس علشان حاتشرحوها لي!
* * *
علام : فيه ايه يا فهيم ، ومين الراجل ده ؟
فهيم : مش عارف ، دخل علي بكلام غريب ، الظاهر أنه بيتكلم انجليزي غير اللي أخدناه في الكتّاب . بقولك ايه يا علام ، لو الحكاية فيها سفر لبره ، متنساش أخوك ، أنت عارف أنا أصلا داخل الكلية علشان أسيب البلد في أقرب فرصة .
علام بالإنجليزي: حضرتك مين وعايز ايه ؟
الاجنبي بالإنجليزي : أنا من البنك الدولي ، ومسئول عن برنامج تطوير التعليم في الدول الشحاتة ، وبعد ما عملنا دراسة عن بلدكم ، عرفنا أن أحد اسباب فشل التعليم الجامعي هو فقر أعضاء هيئة التدريس ، مما يؤثر علي العملية التعليمية ويسبب تسرب المعيدين للعمل في وظائف أخرى .
علام بالانجليزي: انت جاي تعايرنا ولا ايه ؟
الاجنبي بالانجليزي : لا ، أنا حاقدم لكم فرصة للانضمام لمشروع "معا ضد فقر المعيدين" ، وإذا اشتركتم في المشروع حتاخدوا 100 دولار كل اسبوع من البنك ، بس لازم تكونوا ثلاثة على الأقل.
علام بالانجليزي: يعني ما ينفعش أدخل أنا بالثلاثة ؟
الأجنبي بالانجليزي : لا .
علام : اسمع يا فهيم ، الراجل ده حايدينا 100 دولار كل اسبوع منحة من البنك الدولي ، ايه رأيك ؟
فهيم : ده سؤال ؟ طبعا موافق .
علام : طيب بس مش ناخد رأي دكتور كومبلكس الأول ؟
فهيم : لا يا عم ده كل حاجه بيعقدها ، مادام الموضوع يمشي من غيره خلاص .
علام : إذن باقي مشكلة واحدة ، لازم كمان معيد معانا .
فهيم : مفيش غيره مع أني مش طايقه .
علام : قصدك الباشمهندس عارف ؟ صح . روح يا ابني انده على الباشمهندس عارف .
الطالب : هو انتو ما عندكوش غيري ؟
علام : اتحرك بسرعة ، عارف عنده سكشن ، قل له علام بيقولك سيب العيال وتعالى فورا .
* * *
في نفس الوقت كان عارف في السكشن بيقول للطلاب : وآخر نسخة من الشيت كانت معايا في الشنطة بس أنا نسيت الشنطة كلها في البيت . معلهش ، افترضوا ان الشيت معانا ، أنا فاكر شكل أول مسالتين وكام رسمة على حبة أرقام ، أهو نمشي حالنا .
طالب : لو سمحت يا باشمهندس ، الشيت اللي فات مش معانا ومش كامل في المكتبة ؟
عارف : وأنا أعمل لك أيه ؟ شوف حد يكون معاه وصور نسخة . وياريت تعمل لي واحدة . أصل نسختي ضاعت .
وهنا دخل الطالب الذي أرسله علام وقال لعارف : الباشمهندس علام بيقول لحضرتك تقلب العيال وتروح له بسرعة ، هو قاعد مع واحد أجنبي والظاهر في حاجه مهمة.
عارف : طيب يا جماعة ، أنا مضطر أمشي. بكره عايز أشوف مع كل واحد حل الشيت الأخير كاملا بالارقام ، وأي واحد أرقامه تطلع زي زميله ، هما الاثنين صفر !
طالب : بس يا باشمهندس ، فيه حاجة كنت عايز اسأل عليها ..
عارف : بعدين ، فكر فيها لوحدك حاتعرفها ، وإذا معرفتهاش يبقى أكيد أنا مش حاعرفها !
* * *
عارف : ايه يا علام ؟ مين الراجل ده ؟ شكله كده من بتوع حقوق الانسان وحايخرب بيتنا .
علام : لا ، ده راجل طيب حايدينا 100 دلار كل اسبوع ، بس عايزين موافقتك . ممكن توقع هنا علشان تستلم أول مائة ، وكل اسبوع حايوصلك زيهم ، لغاية ما التعليم الجامعي في مصر يتحسن ، يعني حاناخدهم للأبد ، يلا وقع خلينا نقبض .
عارف (يوقع بغير اقتناع) : أنا مش مستريح للموضوع ده ، الدكتور كومبلكس ما قالش حاجه ؟
فهيم : كومبلكس ما يعرفش حاجه عن الموضوع ، ده حايفضل سر بينا.
الأجنبي (في سره بالانجليزي) : والله ماهم نافعين ، بس أنا باعمل اللي طلبوه مني في البنك وخلاص.
* * *
بعد اسبوعين ، في غرفة المعيدين ، قال طالب لفهيم : ايه ده با باشمهندس ، أنا أول مرة أجيب الدرجات العالية دي ، مع أني ماحليتش كويس في الامتحان .
فهيم : مش مهم الامتحان ، أنا عارف انك كويس وبتجتهد معايا في السكاشن . ثم كل الدفعة واخده نفس درجتك تقريبا ، حتى الطالب اللي محضرش الامتحان عملت له امتحان خاص به وجاب نفس الدرجة !
الطالب : ياه دا حضرتك اتغيرت قوي ، ياترى ايه السر ؟
فهيم : سر ايه يا ولد ؟ مفيش سر ولا حاجة اتفضل على سكشنك بسرعة .
* * *
وفي المعمل :
علام : وده كتاب فيه شرح للتجربة الأصلية اللي احنا بنحاول نعمل واحدة زيها هنا ، وبعد ما شرحتها لكم بالتفصيل ، فيه أسئلة ؟
طالبة : غريب يا باشمهندس ، حضرتك كنت مش بتشرح أي تجربة زمان إلا في الدرس . دلوقت لغيت الدرس خالص.
علام : ازاي بس الكلام ده ؟ أنا باخد فلوس علشان أعلمكم ، ازاي أهين نفسي واروح عندكم البيت وأخوكي الصغير يضربني على قفايا علشان مبلغ تافه .
طالبة : طيب أنا كنت عاوزه أستعير الكتاب ده ، هو حاضرتك سارقه قصدي مستعيره من مكتبة ايه ؟
علام : مستعيره ايه ، ده أنا شاريه مخصوص علشان التجربة ، ممكن تستعيريه مني بس ترجعيه بسرعة علشان ممكن زمايلك يحتاجوه.
* * *
الباشمهندس عارف في السكشن :
عارف : وده الشيت الجديد ، أنا صورت لكل طالب نسخة ، وكمان طبعت لكم الورق ده من على الأنترنت علشان الموضوع اللي كنتم مش فاهمينه المرة اللي فاتت .
طالب : بس احنا خلاص فهمناه .
عارف : خلاص مش مشكلة ، أنا كمان جبت لكم اسماء مواقع كويسة تدخلوا عليها ، وكلمت بروفيسور من النمسا حايكون اون لاين علشان تعملوا شات معاه وتسألوه عن كل حاجة. الراجل ده هوه أحد مؤلفي الكتاب اللي احنا بنشتغل منه ، يعني ماحدش يغلط ويقول اننا شاغلين من نسخ مضروبة من الكتاب ، لغاية ما توصل شحنة الكتب الأصلية اللي أنا بعت أطلبها لكم على حسابي !
الطلاب : ألف شكر يا باشمهندس ..
* * *
في مكتب الدكتور كومبلكس ، كان الثلاثة جالسين معا : عارف و علام وفهيم .
فهيم : تفتكروا الدكتور كومبلكس عايزنا ليه ؟ دا عمره ما سأل عنا.
عارف : أكيد حايشكرنا على المجهود اللي بنعمله مع الطلبة .
علام : على فكره أنا حاسس اننا اتغيرنا خالص بعد موضوع المنحة ده ، مش كده برضه ؟
فهيم : بس زي ما اتفقنا ، الموضوع ده يفضل سر وماحدش يقول له عليه ، أهو شكله جاي هناك .
يدخل كوملبكس ،
يجلس على مكتبه ويقول لهم : ايه يا حلوين اللي انتو عملتوه ده ؟
عارف : احنا مقطعين نفسنا في الشغل مش كده ؟
كومبلكس : لا يا فالح ، أنا قصدي حكاية البنك الدولي .
نظر الثلاثة لبعضهم وقال فهيم : انت عرفت منين ؟
كومبلكس : البنك بعت الفاتورة دي للكلية ، فيها كل المبالغ اللي سلمها لكم ومطلوب سدادها فورا بفوائد 200 % وبالعملة الصعبة!
علام : ازاي يا دكتور ، دا هما قالوا ان الحكاية علشان تطوير التعليم .
كومبلكس : ماهو انتوا حاتفضلوا طول عمركم حمير ، يعني الأجانب حايهتموا بتطوير تعليمنا أكتر منا ؟ فين عقلكم ياباشمفلسين؟ أنا عايز أعرف ازاي تعملوا كده من غير ما تاخدوا رأيي ؟ هو أنا جردل ميه هنا ؟
عارف : لا العفو ، احنا قلنا بس مادام الموضوع مافيهوش مصلحة لحضرتك أكيد حاتعقدوا لنا أو على الأقل تبقى عين حضرتك في الفلوس فتقل بركتها .
كومبلكس : خلاص يا شطار ، اشربوها لوحدكم .
فهيم : طيب وايه موضوع الفوائد ده ؟
كومبلكس : بيقولوا ان تخريج طالب ممتاز حايفيد البلد باكتر من كده. وأنا قلت لهم ان الكلية مالهاش دعوة بالموضوع وان اللي وقعوا عليه هما اللي حايسددوا المبلغ وأرباحه ، وهما مش مستعجلين ، كل ما تتأخروا في الدفع ، الفوائد تزيد وتفضلوا تسددوا في الفوائد بس لغاية ما تفلسوا وتشحتوا .
عارف : يا نهار مش فايت ، دا احنا ضعنا يا علام .
كومبلكس : خدوا الفاتورة واطلعوا برة أنا مش فاضي لكم .
* * *
في غرفة المعيدين :
طالب : ايه ده يا باشمهندس فهيم ، انا كنت عامل احسن من كده في الامتحان ليه درجتي تعبانة كده ؟ دا أنا حتى باشارك معاك في كل السكاشن ؟
فهيم : تشارك ايه وايه علاقة المشاركة والفهم بالامتحان ، انا باصحح الورقة وبس ، ثم ان ورقتك وصلت لي في وقت كنت فيه متضايق ، وطبيعي أنها تيجي فيك .
طالب : طب أنا أعمل ايه دلوقت ؟
فهيم : ادعي ربنا ان ورقة الامتحان اللي جاي ما تجيش عندي في وقت أكون فيه مديون بأربعة آلاف دولار. وبالمرة ادعي لي ربنا يفك ديني !
* * *
وفي المعمل :
طالبة : هو فين الجهاز بتاع التجربة ؟
علام : بعناه ، القسم محتاج فلوس .
طالبة : طيب احنا حانفهم التجربة ازاي ؟
علام : بسيطة ، انتي شكلك مش بتاخدي درس ، ده رقم موبايلي ، اتصلي بي وكل شئ حايكون تمام .
طالبة : بس أنا سمعت ان حضرتك عملت فوائد على ثمن الدرس ، يعني ايه ؟
علام : مش مهم تفهمي ، المهم ان الدرس بقى بضعف ثمنه . معلهش بقا ، كل حاجة بتغلى.
طالبة : صح يا باشمهندس وبالذات الدولار .
علام : ماحدش يجيب لي سيرة الكلب ده !
* * *
وفي سكاشن الباشمهندس عارف :
عارف : يا جماعة اللي عايز يدخل على الأنترنت ، هنا في القسم الساعة بعشرة جنيه .
طالب : بس الساعة بره باثنين جنيه بس .
عارف : أنا عارف ، بس الانترنت عندنا فيها مميزات مش موجوده بره ، مثلا سرعتنا هي الأبطأ – غير مسموح باستخدام الدسكات لنقل الملفات – يوجد أحدث وأكبر عدد من الفيروسات وأخيرا مستحيل تلاقي جهاز فاضي وقت ما تكون عايزه ، لأن الاقبال علينا عالي جدا.
طالب : طيب ايه اخبار الكتب الأصلية اللي حضرتك قلت عليها ؟
عارف : كتب ايه ؟ أنا حانزل بيهم في معرض الكتاب يمكن أعرف أعوض حاجه من الخسارة ، وبعدين من النهاردة الشيت بربع جنيه عند الداده . وكل واحد يكتب اسمه عندها . مش مهم تحل الشيت ، المهم اسمك يكون مكتوب ، وكل ما تشتري أكتر ، فرصتك في النجاح تكتر !
* * *
دكتور كومبلكس جالس في مكتبه ويدق الساعي على الباب : فيه واحد خواجه عايز حضرتك .
كومبلكس : خليه يدخل .
الاجنبي بالانجليزي : مرحبا يا دكتور كومبلكس .
كومبلكس بالانجليزي المكسر : نعم ، أي خدمة أعمل أنا لك أقدر ؟
الاجنبي بالانجليزي : أنا من البنك الدولي ، وكنا عملنا دراسة لتطوير التعليم عندكم ، ولقينا ان سبب تخلف التعليم عندكم هو انشغال الدكاتره بتحصيل أكل العيش وانصرافهم عن التعليم فقلنا نعمل مبادرة "معا ضد فقر الدكاترة" ، وممكن أي دكتور يشترك فيها ويأخد 300 دولار شهريا ، اتفضل حضرتك وقع هنا بس . شكرا ..

حالة فقــــــر .. متفوتهاش !!
صفحة 1 من اصل 1