YOUTH OE THE FUTURE FAMILY..NEVER HIDE
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
YOUTH OE THE FUTURE FAMILY..NEVER HIDE

اسرة شباب المستقبل الجامعى

الرئيسيةالرئيسية  البوابةالبوابة  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخول  

إنى توبت الان !

كاتب الموضوعرسالة
BUSHIDO

BUSHIDO

المساهمات : 98

إنى  توبت الان ! Empty
مُساهمةموضوع: إنى توبت الان !   إنى  توبت الان ! Emptyالخميس مايو 15, 2008 1:23 pm

يحكي الشيخ صفوت حجازي انه في ليلة 27 من ليالي احدى شهر رمضان وبعد التراويح كان معتكف بالمسجد فوجئ بشخص يدخل المسجد يسأله هل أنت الشيخ صفوت حجازي قال نعم قال له يا شيخ انا عملت كل حاجة في الدنيا حتى اني قتلت مرة جدعنة واحد كان مضايق واحد صاحبي قتلته وبتفنن في المعاصي هل لي من توبة قاله الشيخ طبعا قاله اكيد يعني ممكن اتوب فالشيخ قاله أكيد وقال الشخص طب انا أول مرة في حياتي أدخل مسجد ومش عارف أعمل ايه قاله الشيخ انت مبتعرفش تصلي قاله لأ طب بتعرف تتوضأ الاجابة بردو لأ
طب حافظ حاجة من القرآن قاله أيوة الفاتحة وقل هو الله أحد قاله ازاي وامتى حفظتهم قاله والدتي كانت بترقيني بيهم وانا صغير استغرب الشيخ جدا فالشخص ده معروف ومن رجال المجتمع البارزين وحاصل على الدكتوراة ومعروف بصولاته وجولاته قاله انت تعرفني يا شيخ قاله طبعا المهم طلع لا يعرف اي شئ ولا طهارة ولا اغتسال ولا وضوء ولا صلاة وسأل الشيخ ما سبب حضورك ؟ قاله انا اتصلت بواحد بنعمل سوا معاصي وطلبت منه يجيلي النهاردة عشان نسهر فقاله لأ انا النهاردة هختم القرآن في مسجد دعوة الحق مع الشيخ صفوت حجازي فضحكت أوي وقولتله انت صايم كمان وقعدت أضحك وتخيلت انه بيضحك عليا وعايز يعمل معصية من غير ما أشاركه فيها فروحت واستنيته تحت بيته عشان أعمله مفاجأة وهو بيعمل المعصية ومشيت وراه لقيته جاي هنا ركنت وشوفت عدد كبير من المصلين واد ايه هزتني كلمة آمين كل الناس دي بتقول آمين وبكيت

يقول الشيخ لم أصلي في هذه الليلة ولم أفعل سوى النظر اليه طول الليل مبتسما فرحا به وطلب منه الشيخ ان يفعل طاعة سرية بينه وبين الله عز وجل لا يعلمها أحد حتى هو فأخبره الشخض بأنه سيخبر زوجته فقط وطلب منه أن يجلس مع زوجته ليدعوها لله فهي طيبة لكنها لا تصلي ولا تفعل طاعات المهم بالفعل والحمد لله تابت الى الله

يقول الشيخ تمر الأيام واجد اتصال تليفوني من هذه السيدة تخبره ان هذا الشخص مات وذهب الشيخ لتغسيله وتكفينه بناءا على طلب هذا الرجل ويقول لم أرى في حياتي ابتسامة ولا نور مثل ما رأيت في وجه هذا الرجل رغم انه غسل وكفن الكثير والكثير وسأل زوجته ماذا كان يفعل هذا الرجل فأجابته انه منذ توبته يصحو من نومه قبل الفجر بساعة ليوقظها ليصليا معا القيام وفي كل ليلة كان هو من يسبقها بالاستيقاظ لكن في هذه الليلة هي من سبقته ووجدته قد مات

سبحان الله أراد الله له التوبة

ألا من توبة؟

اللهم انا نسألك حسن الخاتمة ومغفرة الذنوب وتوبة نصوح

إنى توبت الان !
صفحة 1 من اصل 1