YOUTH OE THE FUTURE FAMILY..NEVER HIDE
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
YOUTH OE THE FUTURE FAMILY..NEVER HIDE

اسرة شباب المستقبل الجامعى

الرئيسيةالرئيسية  البوابةالبوابة  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخول  

متيجى نعيل شويـــــــــــة ..

كاتب الموضوعرسالة
BUSHIDO

BUSHIDO

المساهمات : 98

متيجى نعيل شويـــــــــــة .. Empty
مُساهمةموضوع: متيجى نعيل شويـــــــــــة ..   متيجى نعيل شويـــــــــــة .. Emptyالخميس يوليو 17, 2008 12:26 am

متيجى نعيل شويـــــــــــة .. Smil14

انا طبعا مش خبيرة فى كيفية التعامل مع الاطفال ولا حتى درست علم نفس فى ثانوى
بس يعنى ممكن الواحد يبقى قاعد فى اى مكان يسمع نصيحة من هنا ... كلمة من هنا
او يبقى قاعد فى امان الله يلاقى فكرة طقت فى دماغه من غير ما يقصد
اللى عملته انى جمعت العك ده كله و طلعت بكام مبدأ كده فى التعامل مع الاطفال

مش ممكن تكون ما اتعاملتش مع اطفال قبل كده
سواء كان الطفل ده ( ابن - أخ – ابن الاخ – ابن الاخت – ابن الخال – ابن العم – او حتى طفل اتعاملت معاه فى و انت ماشى فى الشارع )

اول حاجة بيحبها فيك الطفل >>> انك تخليه بيتكلم معاك وهو حاسس ان هو الكبير مش انت يعنى تعطى له

متيجى نعيل شويـــــــــــة .. Smile (((الثقة فى النفس )))متيجى نعيل شويـــــــــــة .. Smile

سيبه يتكلم ويقول كل اللى عنده وفى وسط الحديث خليه يحس بالاهتمام منك ببعض الكلمات زى

( فعلا – ايوه – والله شىء كويس – و بعدييين – وانت ساعتها عملت اييييه ..... الخ )

و عندما ياتى دورك فى التعليق على ما قال

اذا كنت معترض على شىء فى كلامه ....استخدم معه طريقة

(نعم ... ما شاء الله .. شىء رائع ).. لكن ....... ( ثم ابد رايك باسلوب جذاب و مقنع )

وما تكترش من كلمة( اصل انت لسه صغير )

(((استخدم معه اسلوب الترغيب والترهيب)))

بس ازاااااااااااااااااااااااااى ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!

خلّى بالك من نقطتين مهمين جدا .....

1 – انك عند استخدامك اسلوب الترغيبمتيجى نعيل شويـــــــــــة .. Laughing

ما تقولش مثلا(خذ الشيكولاته دى بس روح اتاسف لبابا .. او ... لو رحت اتاسفت لبابا حديلك شيكولاته )

لان هو كده حيروح يتاسف عشان الشيكولاته مش عشان بابا

طيب...... نعمل ايييه ؟؟؟متيجى نعيل شويـــــــــــة .. Was-sat

المفروض ان يكون اسلوب الترغيب بكلمات زى دى

( الشطار اللى بيسمعوا الكلام الناس بتحبهم و بتجيب لهم حاجات حلوة كتيير و ربنا بيحبهم و بيدخلهم الجنة )

مع شرح بسيط جدا للجنة وجمالها و الحاجات الحلوة اللى بيحبها يعنى مثلا ( حنروحوا دريم بارك او كرمنتس او اى مكان هو بيحبه ).... و تنفذ اللى تقول عليه على فترات

يعنى بمعنى أصح .... يكون الترغيب مبدأ ...... ما يجيش مع المواقف

لانه لما بييجى مع المواقف بيعلم الاطفال الارتشاء

وممكن يكبر وهو متعود على كده وما يعرفش يبطل العادة دى

وبعد ما الموقف يخلص بشوية كده لو سمع الكلام تقول له

( بص... انا بحبك اوى .. و عشان انت سمعت الكلام انا جبتلك هدية )

و تكون مجهزله هدية فعلا ما تضحكش عليه

آآآآآآآآآه ....... وكمان لما تيجى تتكلم مع الطفل تقول له( هات بوسه وانا اعملك كذا )

ده خطأ كبييييير جدا

انما الصح ...انك بعد ما تعمل له اللى هو عاوزه تطلب منه اللى انت عاوزه و بعد فترة كمان ..... مش فى ساعتها

وده لنفس السبب اللى فات ... ولان الطفل بيشوفك انت بتتعامل معاه ازاى و يعاملك بنفس الطريقة

2 – عند استخدام اسلوب الترهيب متيجى نعيل شويـــــــــــة .. Angry

برضه تخليه مبدا .... بس كمان تستخدمه فى المواقف نفسها .. عشان ما يعتقدش الطفل انك بتهوشه بكلمتين وخلاص

زى مثلا ( انت فاكرنى بهذر انا مش قلت لك قبل كده ان كده غلط وما تعملش كده تانى ) و تعطى له عقاب بسيييييط

ما تفتريش عليه لسببين

عشان 1- ما يكرهكش

وفى نفس الوقت 2- تنمى فيه قوة الشخصية ..... بس لازم عشان يحس ان في عقاب فعلا و ان فى حزم

وده طبعا مش من اول غلطة ...... ده فى حالة انه يكرر غلطة عملها قبل كده

وممكن لو عيل حساس وعنده دم يعنى متيجى نعيل شويـــــــــــة .. Crying...... تبصله بصة عتاب يكون هو عارفها ...... كفاية عليه اوى متيجى نعيل شويـــــــــــة .. Crying

انما لو اول مرة حيكون رد فعلك سياسى جدا وحتقوله ( على فكرة اللى انت عملته ده غلط والوحشين هما اللى بيعملوا كده وانت مش وحش و بعدين لو كررتها تانى حيكون فى عقاب )

وده بقى حيكون المبدأ اللى انت بترسخه فى عقل الطفل

(((المبالغة فى الكلام)))

>>>> شىء خطير جدا و مضحك جدااااااااااااااا

يعنى ممكن مثلا الولد يجى لامه يقول لها ( ماما الحقى انا النهاردة و انا فى الشارع شوفت فار قد الفيل )

شوف بقى رد الام ....... ( يا ولد انا مش قلت لك قبل كده مليوووووون مرة بلاش تبالغ فى الكلام )

بالله عليكم ايه الفرق بين كلام الابن و الام هنا .... هما الاتنين كانوا مبالغين

وده ممكن يخلّى الولد يرد عليها يقولها ( بذمتك انتى قولتيلى مليوووون مرة )

او لو ما اتكلمش مش حيكون واثق فى كلامها بعد كده

((( تقبل منه النقد)))
يعنى لو انت عملت حاجة غلط وهو قالك كده غلط
قول له ( ايوة انت صح ... على العموم انا اسف و مش حعمل كده تانى )

(((شارك الطفل فى هواياته)))

مثلا اقعد اتفرج معاه على البرامج اللى بيحبها و على افلام الكرتون

و انتوا قاعدين وبتتفرجوا علق له على مشاهد معينة تحسسه بيها انك متابع كويس و مركز

زى مثلا ( أوووووووه – شوفت بقى اللى حصل ده عشان الولد ده عمل كذا وكذا – اه الراجل ده شرير وو حش اوى- الولد ده شجاع – بص بقى البنت اللى بتغسل اسنانها على طول دى شطورة اوى .... الى آخره )

و حاول تطلعه من الفيلم ده بقيمة معينة متيجى نعيل شويـــــــــــة .. Smile

و ابقى فكره بيها تانى لما يجى موقف مشابه للفيلم

ممكن برضه تقعد تلعب معاه اللعب اللى هو بيحبها متيجى نعيل شويـــــــــــة .. Tongueمتيجى نعيل شويـــــــــــة .. Tongue

او تقعد تعلمه ازاى يعمل اشكال بالصلصال ... او اشكال بالورق ..... دى من الحاجات اللى بتلفت انتباه الاطفال جدا متيجى نعيل شويـــــــــــة .. Was-sat

وبتنمى مهاراتهم فى التفكير و الابداع متيجى نعيل شويـــــــــــة .. Wink

او تمسك ورقة و قلم وتقعد ترسم مثلا ....... حتلاقيه يجى يقعد جنبك و يطلب منك ترسم له

( عربية – قطة – طيارة – وحش كبييييييييير – دبابة ..... الخ ) يعنى الحاجات اللى بيشوفها فى افلام الكرتونمتيجى نعيل شويـــــــــــة .. Laughing

و بعدين يبدأ ياخذ منك القلم و ياخذ منك الصلصال عشان يعمل زيك متيجى نعيل شويـــــــــــة .. Wink

متيجى نعيل شويـــــــــــة .. Pep20

حاول تنمى الايمانيات فى قلبه بقدر المستطاع

- تعمد انك تصلى قدامه و خليه يقف جنبك ويقلدك فى حركات الصلاة

يا سلام على حركاتهم بتبقى زى السكر
متيجى نعيل شويـــــــــــة .. Laughingمتيجى نعيل شويـــــــــــة .. Laughingمتيجى نعيل شويـــــــــــة .. Laughing

- اقعد اقرا معاه بعض الايات القرانية و حاول انك تحفظه

واستخدم معاه كلمة ( لو سمحت ... ممكن نحفظ مع بعض الاية دى )

و عشان تركز فى دماغه الايات احكى له القصة بتاعتها - وحبذا لو قبل ما ينام مباشرة بدل الحدوتة -

و حاول تفهمه معانى الكلمات على قد ما تقدر

و بلاش تضغط عليه فى موضوع الحفظ زيادة عن اللزوم عشان ما ينفرش من الموضوع بعد كده

يعنى لو لقيته خلااااااص قفلت معاه ومش عايز يحفظ سيبه دلوقتى و بعد ما يروق ابقى حاول تانى

- اكثر من كلمة ( انت ربنا بيحبك اوى)

اعتقد انك ممكن تكسب حب الاطفال بشوية الحاجات اللى فاتت دى
طبعا تربية الطفل اوسع من كده بس دى بعض الاساليب فى التعامل معه

و من هنا حيبقى واثق فى كلامك متيجى نعيل شويـــــــــــة .. Smile... واثق فى نفسه طول ما هو معاكمتيجى نعيل شويـــــــــــة .. Smile .متيجى نعيل شويـــــــــــة .. Tongue...

و فى نفس الوقت حاسس انك عارف كل حاجة فى الدنيا ...وما بتكذبش ابداااااااااااااااامتيجى نعيل شويـــــــــــة .. Winkمتيجى نعيل شويـــــــــــة .. Wink

بيثق فيك ثقة عمياااااء

فحاول بقدر الامكان انك تحافظ على الصورة اللى رسمها لك فى عقله

و خللى بالك ...... بيبقى ليهم اسئلة تبقى انت نفسك مش عارف اجابتها واسئلة بيكون ما لهاش اجابات أصلا

و الله الواحد بيبقى فى نص هدومه

و بيبقى حاسس ان شكله وحش اوىىىىىىىىىىىىىىى

نصيحة فى مثل هذه المواقف ... حاول تتوهه شوية عقبال ما تعرف اجابة السؤال و ابقى قول له الاجابة بعد كده

و لو ما عرفتش الاجابة ابقى طنش خااااااااااالص

الا اذا كان من العيال المركزين بتوع اليومين دول اللى مش بيتوهوا ابدا و يتوهوا بلد من امثالنا

و يفضلوا قاعدين لك كده كانهم نفسهم انك تغلط

فى الحالة دى انا محتاجة حد يقوللى انا ساعتها ... أعمل اييييييه؟؟؟؟؟

ممكن ابقى انزلها فى حلال المشاكل

ربنا يستر و العيال ماتوصلش للموضوع ده و تقراه احسن دى بقى حتبقى اكبر مشكلة

متيجى نعيل شويـــــــــــة ..
صفحة 1 من اصل 1